olaf lemmens

Olaf Lemmens 

is marketeer bij PlayToWork. Ik leerde Olaf ruim vijf jaar geleden kennen bij de opleiding Commerciële Economie. Daar was hij altijd al druk met van alles en nog wat, zoals een viraal gaande Facebook community ‘Be Like Kim’ en een kledingmerk in sustainable sweaters: ‘Pig&Donkey’. Vier jaar later bel ik hem op om te zien hoe het gaat. 

He Olaf, wat doe je momenteel?
Ik werk voor de start-up PlaytoWork, waar we MBO’ers aan werkgevers matchen. Dat doen we met een app, waarin je verschillende gegamificeerde assessments kunt doen. Dit zijn spelletjes die niet alleen je hard skills, maar ook soft skills in kaart brengen. Op basis van deze eigenschappen kunnen we je matchen aan werkgevers.

Ik ben hier volledig verantwoordelijk voor de marketing. We bereiken een interessante, jonge doelgroep: generatie Z, waarbij bij ons de focus ligt op jongeren van 16 – 25 jaar (net afgestudeerd). Daarom werken we bijvoorbeeld veel met influencers, denk aan een Vonneke Bonneke of Enzo Knol. 

Deze doelgroep is ook gelijk het voordeel van PlaytoWork. Onze klanten, bijvoorbeeld grote zorginstellingen, zullen in verband met hun imago minder snel samenwerken met grappige maar ook af en toe controversiële influencers. Onze app met spelletjes heeft een hipper, jeugdig imago en sluit hier juist goed op aan.

We waren flink aan het groeien, maar door de corona crisis hebben we ook aan de rem moeten trekken. Dat is jammer, want ik stond op het punt om mijn team uit te breiden. Toch zie ik het ook als een uitdaging. We moeten weer creatiever zijn met minder budget. Zo ben ik bijvoorbeeld nu met Snapchat gestart, je gaat weer nieuwe dingen gaan proberen. Misschien waren we anders ook op dit kanaal gestart, maar dit geeft een extra zetje. 

Hoe heb jij jouw passie voor marketing gevonden?
Dat is gestart bij mijn onderneming Pig&Donkey. In het derde leerjaar van mijn opleiding ben ik Pig&Donkey gestart als sustainable kledingmerk. Ik heb toen, ook als studieproject, een crowdfund campagne opgezet om het benodigde startkapitaal op te halen. Maar dit is eigenlijk mislukt. Ik kwam er ook achter dat de kledingindustrie een behoorlijk verzadigde markt is. Ook binnen de sustainable tak schieten start-ups als paddenstoelen uit de grond. Het is heel lastig om daar tussen te komen. 

Maar ik kwam er wel achter dat ik vooral de marketingkant van Pig&Donkey ontzettend leuk vond. En ik was er ook best wel goed in. Zo is mijn passie voor marketing ontstaan. Binnen marketing gebeurt zoveel, dat je eigenlijk dagelijks aan het ondernemen bent.

solliciteren

Ja, want ondernemen vind je leuk. En je hebt al een aantal ondernemingen gehad? 
Het is allemaal gestart met Pig&Donkey. Dat is als kledingmerk niks geworden, maar nadat ik er achter kwam hoe leuk ik marketing vond heb ik dit omgedoopt tot marketingbureau. Dit is afgelopen tijd wel rustig geweest omdat ik besloten heb mij volledig te willen focussen op mijn werk bij PlayToWork. Ik had nog èèn klant, een platform voor rijlessen. Maar door de corona crisis is ook dit stil komen te liggen. 

En je hebt ook het instagram account Be Like Kim opgestart? 
Ja, we hebben nog steeds zo een 32.000 volgers. Ik probeer het account actief te houden, en post nog steeds memes. Be Like Kim is als idee komen overwaaien uit Amerika, daar was ‘Be Like Ben’ toen een grote hit. Ik kwam erachter dat er nog geen Nederlands account was en heb toen oorspronkelijk het Be Like Kim Facebook account opgezet. Dit is helemaal viral gegaan en ik heb het gedurende de jaren actief gehouden. Ik heb ook wel eens wat met affiliate marketing geprobeerd, en zo een paar honderd euro verdient voor een instagram post.

Ik werk goed met een Trial-and-error methode; soms is het nodig om fouten te maken om je campagne te kunnen optimaliseren.

Wat is de grootste fout die je hierbij gemaakt hebt? 

Ik had Be like Kim wel verder door kunnen trekken en hier meer geld aan kunnen verdienen. Die slag heb ik een beetje gemist. Maar ik heb nog altijd in mijn hoofd, ik heb nog ergens 30.000 volgers, haha. 

Ik heb met dit Instagram account wel veel geleerd over wat wel en niet goed werkt op social media. Natuurlijk een beetje een vreemd voorbeeld, want bijvoorbeeld plaatjes over drinken en uitgaan werken hier heel goed. Maar het gaat ook verder dan dat, naar de interactie die je wel of niet veroorzaakt in de comments. Die interactie werkt ook super goed voor je bereik.

Verder werk ik wel goed op een Trial-and-error manier. Het kan heel spannend zijn als je een campagne opzet en het slaat gewoon niet aan. Dan zie je je geld letterlijk verdwijnen. Maar dit went ook al. Soms is het nodig om fouten te maken zodat je de campagne kan aanscherpen en wel de juiste instellingen te pakken krijgt. En als je de gemiddelden van de campagnes uitrekent, zit je vaak nog goed.

Nog meer spannende momenten meegemaakt? 
We werkten bij PlaytoWork eerst met een extern marketingbureau voor vacature-advertenties. Ze waren alleen niet gespecialiseerd in apps, maar omdat wij in de app vacatures laten zien leek het een match. Het bureau kwam tijdens de campagne met een cost-per-download en ikzelf vond die wel wat aan de hoge kant. Dus ik heb geroepen; laat mij het ook zelf proberen. De campagnes liepen simultaan en aanvankelijk liepen we qua performance gelijk. Maar hoe langer de campagne liep, hoe meer data ik kreeg die ik kon gebruiken om te optimaliseren. Uiteindelijk heb ik ze flink verslagen. Is dat perse omdat ik het was? Misschien, maar vooral omdat je veel meer controle hebt over je eigen campagnes en beter kan bijsturen. Handen aan de knoppen dus. 

Wat zie jij als de vetste en meest belangrijke ontwikkelingen binnen je vakgebied op dit moment? 

Pfoe, dat zijn er best wat. Gamification vind ik heel interessant. Dit is het fenomeen waarbij je spellen inzet als marketing. Bijvoorbeeld de politie Nederland die een online Hack Website heeft gebouwd. Een online game waarin je dingen kan hacken. Zo bereiken ze met leuke spelletjes precies de doelgroep die ze over 3 jaar willen recruiten.

Ik ben ook nog steeds fan van Influencer Marketing. De laatste tijd werken we bij PlaytoWork steeds meer met micro-influencers. Dit zijn influencers met rond de twintigduizend volgers. Het idee hierachter is dat de volgers wat actiever betrokken zijn bij de influencer, omdat het nog een stuk persoonlijker voelt. De engagement ligt daarom veel hoger. 

Ik wacht ook tot het moment dat TikTok advertenties gaat introduceren. Snapchat voelt al wat verouderd. Volgens mij zijn ze het aan het uitrollen. Daar moet ik weer eens induiken want ik wil hier echt gelijk bovenop springen.

Playtowork

Vijf jaar vooruit – voor jezelf of voor een baas? 
Mijn droom blijft om ooit mijn eigen bedrijf te starten en zelf te ondernemen. Maar bij de start-up waar ik nu zit, krijg je eigenlijk ook die kansen. Ik heb alle vrijheid om zelf te proberen en te experimenteren. Het fijne van een kleine organisatie is dat het niet langs allerlei bazen hoeft voordat je iets kunt proberen. 

Ik weet natuurlijk niet hoe het loopt. De huidige corona crisis laat ook zien dat je niet alles in de hand hebt. Ik blijf hier nog wel een paar jaar, en daarna hoop ik voor mijzelf te starten. Maar niet alleen! De juiste mensen om je heen helpt enorm. Neem bijvoorbeeld Melissa, mijn werkstudente bij PlaytoWork. Doordat je samen bent kun je elkaar uitdagen en samen sparren. Zo haal je echt het beste naar boven.

Wat is je superpower en waarom? 
Zo, dat is wel lastig hoor. Ik denk mijn creativiteit. En als ik met een nieuw idee kom, dan ga ik het ook gelijk uitvoeren en in actiemodus. Ik bel Melissa en zeg, kom we moeten een nieuw filmpje maken. Dat is wel het voordeel van de vrijheid bij een start-up. Binnen een groot bedrijf is zoiets als een nieuw kanaal aanboren een stuk lastiger.

beleggen

Je bent zelf erg actief op LinkedIn. Hoe houd je dit leuk voor jezelf en voor je connecties? 
Ik vind dat ik nog wel wat actiever mag zijn als ik eerlijk ben. Mijn collega’s zijn ook erg actief. Ik probeer connecties te maken met jonge mensen in mijn vakgebied. Ik vind het geen probleem om mensen in hetzelfde veld toe te voegen, ook als ik ze niet ken. Daarmee kun je juist je community opbouwen. Het bereik is op LinkedIn ook veel groter dan op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. 

Dat maakt het ideaal om interessante ontwikkelingen te delen. En ik lees veel over wat andere mensen doen. Zo een community is heel waardevol als je wilt blijven leren. Ik zit bijvoorbeeld ook in een aantal marketing groepen. Zo kun je continu meer kennis opdoen en delen. 

Ik zou graag wat meer laten zien van wat ik doe. Een kijkje in de keuken bij wijze van spreken. Maar ik ben niet zo een schrijver, dus hoe ik dat ga doen moet ik nog bedenken. Misschien met video’s.

Zie je wel eens iets waarvan je denkt, dat zou ik nou nooit plaatsen?
Te veel persoonlijke verhalen. Ik vind het wel leuk om te zien als je bijvoorbeeld een workshop hebt gegeven, maar als het de zesde keer is dan geloof ik het wel. Ik hoef dat niet elke week te zien. Of maak het relevant, en voeg er wat aan toe. Geef bijvoorbeeld ook online toegang tot die workshop! Dat is sowieso belangrijk: veel mensen zenden alleen maar en vragen niet om interactie. Denk daarom voordat je iets plaatst: wat is de toegevoegde waarde hiervan voor de lezers? 

Zeker als jonge marketeer ben je vaak nog bescheiden.. Dan vraag je je af waarom jij juist deze wijsheden zou moeten delen. Maar je kunt hier ook op een positieve manier mee om gaan. Als ik graag iets wil delen zet ik bijvoorbeeld de bron erbij. Zo van: ik heb hier een mening over en wil dit graag delen, maar ik heb niet het wiel uitgevonden. Je laat zo wel zien dat je kennis tot je neemt. 

Welke tip wil je starters meegeven?
Durf fouten te maken. Ga op je bek. En doe het wanneer je jong bent. Iemand heeft me dat ooit gezegd, begin als je nog studeert. Als je straks een kind en een hypotheek hebt dat is het veel lastiger. Je draagt nu nog niet alle risico’s en verantwoordelijkheden en mensen zijn meer vergevingsgezind. 

Must read boek voor starters ?
De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman. 

Dat boek zit nog in mijn directe geheugen. Het staat vol met mooie verhalen en geeft een bijzondere blik op de wereld. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen, en ik lees eigenlijk niet zo veel boeken. 

Bedankt Olaf!

de meeste mensen deugen

Voor je tijd en dit interview.
Ik wens je heel veel succes bij PlayToWork en tot snel!